tisdag 5 maj 2009

bloggen ar dod

ja som ni som fortfarande tappert hanger med och kolla in med jamna eller ojamna mellanrum kanske har markt sa har bloggen legat i koma den senaste tiden. skulle vilja pasta att borjan pa slutet satte igang i samband med att emil, varan egen lilla kronikor, for vasterut for att bejaka sin mjukare sida och hooka upp med sitt fruntimmer. eller sin flickvan om ni sa vill. jag maste dock medge att hanna var ganska duktig och blaste pa sa gott hon kunde for att halla bloggbrasan vid liv. nar sa ocksa hon bestamde sig for att det var dags att styra kosan hemmat sa var det ju bara undertecknad kvar av den tappra kvartet som fatt for sig att det var en briljant ide att satta sig pa ett tag i sex dagar och besegra den ryska vildmarken i jakten oss sjalva och spannande aventyr. och ska jag vara helt arlig sa ar det med kasrier och liknande inte ritkigt min grej, kanske ar jag lite for bekvam av mig eller sa beror det pa nat annat. nu har jag iaf ocksa bestamt for att nog far vara nog och imorgon sa lamnar jag melbourne satter mig ett jetplane, och vet inte nar/om jag kommer back again(till australien da).
for att forsoka summera en +7 manader lang resa med nagra fa ord sa kan jag val saga att det har varit en resa fylld av gladje och sorg, aventyr och tristess, sjukdomar och en annan fest. ja ni vet hur det ar.
ar jag glad att jag gjorde den har resan? kommer jag titta tillbaks pa det har om 40 ar och tanka att: shit vad glad att jag akte!?
for att vara arlig, jag vet inte. men jag tror det. och jag hoppas att jag har lart mig nagot, aven om bara nagot litet, som att uppskatta en skon sang och att inte behova ata paketnudlar tre ggr om dagen. (kanske blir nagra ar till av det med tanke pa att jag tankt borja plugga till hosten)
nog med sentimentalitet och plattityder nu. tack ni som foljt och last varan blogg, hoppas att ni har uppskattat den. och ursakta for den daliga uppdateringen.
ses i sverige!

lördag 18 april 2009

mildura

ar nu i Mildura och bor pa ett hostel. Mildrua ar en liten stad med ingenting att gora. forutom att jobba eller kroka. och jag krokar inte direkt sa mycket. sa det blir jobba och sova mesta delen av tiden. har jobbat pa vitloksfabrik med att klippa vitlok. 1.5 cent per vitlok far man, blir inte sa mycket aven om man ar riktigt snabb. och det ar inte jag sa det blir annu mindre. harliga blasor far man i handerna ocksa. nu i helgen har jag haft ett annat jobb ocksa. ta ner presseningar fran vindruvsplantor. forst maste man dra ut spikarna som presseningen sitter fast med. med handerna da. det gor ganska ont efter nagra tusen spikar. men jag lyckades iaf tjana ihop 170 dollar pa tva dagar sa det var skont.
funderar pa hemresa i borjan pa juni. justdet, inge overraskningar har inte.

söndag 15 mars 2009

kangaroo island

nu har vi kommit tillbaka efter en 2dagars tripp till kangaroo island. det ar en o som ar typ helt orord, alltsa helt underbar! har sett de absolut vackraste stranderna i mitt liv den har helgen. har dock bara badat pa en av dem pga av lite val kallt vatten och vader.

dag ett borjade med att vi blev hamtade utanfor varat hostel kvart over 6 pa morgonen, woho. lite val tidigt, men allt borjade med en 2timmars bussresa sa det blev lite mer somn.
vi kom fram till on vid typ 10, da borjade turen .varan guide hette hamisch(inte en aning om stavningen), sjukt namn men valdigt rolig snubbe. det forsta vi sag nar vi akte ivag fran farjan vra en stoooor flock kangrur, typ 100 st, helt sjukt. som bara hoopade runt dar.
forsta stoppet var vid en av alla de unerbara stranderna, helt ode och bra. tove och adde vagade sig i tillsammans med guiden medan resten av oss tog fram kameran och borjade springa runt.
sen akte vi vidare till en typ utsiktskulle. 512 trappsteg hogre upp fick vi en asbra vy over on, javligt fin. pa vagen upp markte man dock vad 6 manader utan traning oh med massa ol gor mot konditionen, pinsamt dalig. efter det akte vi till varat hus for natten dar vi fick en rejal lunch. eller eftersom jag numera ar uppskriven som vegetarian var min liite samre, men anda.
sen var det dags for sjolejon! unerbart sota, vi akte till en strand dar de tydligen hanger hela tiden. dar fick vi ga runt med en guide som berattade en massa om dem. tydligen ar de gravida i 17 manader!! helt sjukt, sen efter de fott ungen gar det bara 10 veckor innan de blir knocked up igen. stackars djur. sa haller de pa fran att de ar typ 3. men sota och roliga ar de i alla fall. dem akte runt och surfade pa vagorna hela dagarna. ett litet brak fick vi se ocksa.
sen akte vi vidare for att prova pa sandboarding. faktiskt bade roligare och laskigare an jag trodde! saklart var jag den enda som gick darifran med ett blodigt sar. borjar bli lite less pa att vara den enda med skador efter vara aktiviteter, men what to do. det ligger i min natur. har jag dessutom lite tur sa far jag ett till arr att lagga till i snorkling/dykning/motorcykelsarr-samlingen.
efter en till strand dar vi fick bada av oss all sand var dagen slut, och vi akte tillbaka far en middag och lagereld. vi hade kopt alldeles for mycket ol (saklart) och fick darfor stanna uppe langst for att hinna dricka upp allt, trots det var det anda en kvar. men nar man ska upp kl 7 dagen efter kanns den dar sista olen inte sa lockande.

dag 2 bestod mest av strander, och salar! otroligt sota, men extremt illaluktande! bla. vi fick aven se pelikaner och ga runt pa en honungsfarm osv. den dagen var inte lika rolig, men helt klart vard pengarna anda.

pa vagen hem fick vi daremot en otrevlig upplevelse. mitt pa motorvagen ser vi plotsligt hur en minibuss ligger omkullvallt langs vagkanten, med en massa damm och rok runt sig. varan guide stannar och alla springer ut for att se vad som har hant. i bilen sitter en man fast. takc och lov var han knappt skadad och ensam i bilen, sa efter att vi dragit loss vindrutan kom han ut ganska latt. sen behovde vi inte hjalpa till sa mycket mer, for varldens macho-outback-cowboyhatts-man kom och stannade med sin bil och tog over situationen. sa vi vantade pa ambulansen sen fick vi aka. da borjade var guide prata om att om vi hade varit typ 5 sekunder snabbare hade han kort ratt in i den dar bilen. alla borjade let efter balten men ingen hittade nat. resten av resan var de flesta vakna ,inte sa konstigt kanske.

nu ar snart var tid i adelaide over, nasta vecka har vi bara en vinprovning med 4 vingardar kvar, ska bli valdigt roligt faktiskt!

onsdag 11 mars 2009

livet i adelaide

Nu ar vi alltsa i adelaide. staden som ar "liten" eftersom den bara ar lite storre an stockholm. hitills har det varit ratt handelserikt har. vi anlande kl 6 pa morgonen och hosteldorren var last... vilekt resulterade i en timmes vantan, och efter en 9 timmars nattbuss ar man ratt sliten och vill bara sova, sa det var drygt.

sen nu idag hande en otroligt rolig men underlig sak. tove vaknade och markte att hennes nytagna orhange i orat var borta.. efter att ha kant lite markte hon att det inte var helt borta, bara invaxt i sjalva halet! helt sjukt, under natten har alltsa hennes ora i princip atit upp hennes orhange. valdigt intressant. sa hon bokade tid hos en doktor, men nagra timmar senare. sa hon hann med varan GRATIS chokladprovning vi gjorde idag forst. helt underbart! en kvarts tur dar de visade hur man gor choklad, foljt av gratis smakprover. trots det sa kopte vi anda saklart lite med oss darifran, dock det billigaste.

pengarna har borjat flyga bort, jag inpulskopte aven en vaska idag... lite onodigt kanske i vissas ogon, men latt vart! alskar'n.

btw har det blivit varmt igen, score! idag var det 29 grader och sol, underbart. sa nu blir det strandliv snart igen. woho!

söndag 8 mars 2009

crown

- Sam har last sig ute, och har bokat ett rum pa crown for natten, vill vi komma dit och dricka vin, kolla pa en av hennes 3 tv-apparater och hanga? (max ringer med den underbara nyheten)

vi fick alltsa for en kvall vara asrika och dricka vin ur fina, riktiga vinglas istallet for muggar.
helt underbart! Sam ar alltsa var aussie-van som tjanar tillrackligt mycket for att ha rad med detta dromrum. jag och tove blev helt lyriska nar vi sag heltackningsmattan, de sma sygrejerna och allt annat man fick med det dar rummet. aven de 3 tvapparaterna kandes valdigt lyx, varav en var vid badkaret. nar man kommer fran att ha bott pa hostel i massa manader med 38904 andra personer sa var det har verkligen dromlandet nr.1.

vinet var forstas fortfarande asackligt eftersom det var vi som stod for det. men anda, det var tillrackligt gott for att vi skulle fa i oss sa pass mycket att det rackte till ett framforande av barbie girl pa hostelbaren senare pa natten. ett upptradande som inte rackte hela vagen till vinst, men till en gratis ol. woho!

imorgon aker vi pa en veckas resa till adelaide. dar hopaps vi pa sol, for har borjar det bli host och vi fryser som fan. jag kopte till och med en halsduk haromdagen sa nu ar det inte varmt och skont langre.

onsdag 4 mars 2009

blooooood

H: fan i hevete, jag bloder i orat, hur kan man gora det?!
A: vada, i sjalva oronhalet?
H: haha, beror pa vad du menar med oronhalet?
A: ja, forst har du ju liksom sjalva parabolen, och sen halet
....

nu har vi inte jobbat pa nagra dagar, och genast blir alla valdigt rastlosa.
det finns inte sadar varst mycket att gora i en storstad nar man sparar pengar och ar helt pank. men for att fordriva tiden kommer vi alla pa lite olika saker, idag till exempel ska jag och tove ga och ge blod. varfor inte nar man anda ar frisk och kry. jag gor det mest for att vara en bra manniska, men lockas aven av att man kan tankas fa en present ocksa! det ska man tydligen fa hemma, och kanske fika. jag hoppas pa det basta.

sen pa mandag drar vi pa en veckas semester/utflykt till adelaide foljt av kangaroo-island. kan bli valdigt mysigt och spannande. vi far forhoppningsvis se massa djur och leva vildmarksliv och grejer, woho. far se om vi maste bo i talt, det vore bra, men kallt.

pa lordag ska jag och tove gora great ocean road ocksa, guidad bussresa.. pa kinesiska. (ja den var halva priset och vem lyssnar egentligen pa guiden anda)

torsdag 26 februari 2009

sol, smutsiga fotter och avocadomackor

ja, det ar ungefar sa vara dagar ser ut nu.
vi borjar varje dag kl halv 6, sjukt tidigt och inte direkt den tid man ar van med efter 5 manaders semester. men sa ar det om man vill tjana pengar. sen aker vi runt med dan the man massa timmar. jag, max och han ar ett sa kallat team, men det marks inte for han ar lite dum i huvudet och vi fattar mer an honom. han ar aven lite over oss sa att saga, vilket han ofta forsoker poangtera utan att verka for overlagsen. (det funkar inte)

vi gar runt dar i solen och blir asbruna i ansiktet, medans brannan for ovrigt forsvinner! sorgligt men sant. det ar asjobbigt ibland, men oftast rullar det pa ratt bra. det ar mest mordargatorna pa typ 200 bocker som suger, men sana ar det bara 1 om dagen hogst.
och eftersom vi ar coola backpackers har vi bara tofflor och liknande skor, vilket gor vara fotter totalt svarta nastan. eller ok vi har converse ocksa, men alla som ager sana vet hur fotterna kanns efter x antal timmar.

nar man har noll energi kvar och bockerna flyger hit och dit istallet for dit dom ska (till dorren) sa far vi antligen lunch! avocadomackor och en banan. ja vi har utvecklat vissa rutiner, varfor andra pa nat som funkar. om vi har tur sa har bockerna lett oss till affarer och da far man aven en mars!

efter jobbet sa dor alla, de enda samtal vi har ar i princip om roliga manniskor vi delat ut bocker till eller sant som har hant under dagen. efter middagen blir det tv, jag foljer biggest loser australia stenhart. nar klockan blir 22 far vi antligen sova, det kanns helt underbart. sen gar det nagra timmar i somn innan allt borjar om igen.

sa har har det hallt pa i 6 dagar nu, om 2 dagar till far vi antligen sova ut! woho, da ar det toves fodelsedag ocksa sa vi far antligen supa och dacka som normala manniskor!

trots dessa dagar sa trivs vi anda hur bra som helst, latt vart allt slit sen nar vi far aka ivag och gora klart bussresan. da blir det skydiving, vinprovningar och allt annat som vi drommer om nu. imorgon far vi forsta lonen som banar vagen for resan ocksa. 700 dollar, tack!